21. Uluslararası Adana Altın Koza Film Festivali / Se-Yap Panel Yapımcı ve Senarist Arasındaki İlişki
|
|
- Özge Avcı
- 8 yıl önce
- İzleme sayısı:
Transkript
1 Tarih: 19 Eylül 2014 Yer: Adana HiltonSa 21. Uluslararası Adana Altın Koza Film Festivali / Se-Yap Panel Yapımcı ve Senarist Arasındaki İlişki Konuşmacılar: Yeşim Gökçe - Dramaturg Burak Göral - Senarist Moderatör: Serkan Çakarer, Yapımcı, Se-Yap Genel Koordinatörü ve Yönetim Kurulu Üyesi Serkan Çakarer: Hoşgeldiniz. Altın Koza da Sinema Eseri Yapımcıları Meslek Birliği olarak gerçekleştirdiğimiz ikinci panelin konusu Yapımcı ve Senarist Arasındaki İlişki. Öncelikle konuklarımızı tanıtmak isterim. Yeşim Gökçe, dramaturg olarak çalışıyor. Dramatik yazarlık eğitimi almış, yüksek lisans derecesi var. Senaryo konusunda yazılmış makaleleri mevcut yılından itibaren sinema sektöründe projelerde danışmanlık yapmış. Burak Göral, senarist. Senaryo konusunda eğitimler veriyor. Bazı dergilere sinema eleştirileri yazıyor. Sinema üzerine yazılmış kitapları var. Bu toplantıyı gerçekleştirmek şöyle aklımıza geldi. Meslek birliğimizin yürüttüğü Festivaller İstanbul da projesi kapsamında Haziran ayında Venedik film festivali ana yarışma seçicilerinden Paolo Bertolin konuğumuz oldu. Üyelerimizle bir toplantı gerçekleştirdik. O toplantıda ülkemizde sinemanın kuvvetli zayıf yönleri üzerine konuşurken, sinemanızda senaryo problemi var şeklinde bir tespitini paylaştı. Altın Koza festivaliyle bu yıl iki söyleşi gerçekleştirmeye karar verince bir tanesinin konusunun senaryo olmasını özellikle istedik. Sizlere öncelikle Türkiye de üretilen sinema filmlerinde senaryo problemi var mı? sorusunu yöneltmek istiyorum. Yeşim Gökçe: Son yıllarda bana ulaşan senaryoları, teknik anlamda altyapısı olan kişilerin yazdıklarını görüyorum. Bu durum bana umut veriyor açıkçası. İşlerin günden güne iyileştiğini düşünüyorum. Asıl problemin geçmişe dayandığını söyleyebilirim. Toplum olarak sözlü kültür geleneğinden geliyoruz. Hikâye anlatma geleneğimiz asırlar öncesine dayanıyor burada hiçbir problem yok. Sözlü anlatımda hepimiz çok başarılıyız. Bir olayı hikâye etmede çok başarılıyız. Anlattıklarımızı yazıya dökerken sıkıntı yaşıyoruz. Yazıya dökmekle ilgili sıralama sıkıntımız olduğunu düşünüyorum. Hikâye bulmakta bir sorunumuz yok. Tanzimat dönemine kadar yazılı metin kültürümüz yok.
2 Yazmak ile geç tanışmış bir toplumuz. Günlük tutma alışkanlığımız yok örneğin. Söze çok güveniyoruz. Ama sözü önden bir tasarı ile yazıya dökmüyoruz. Hikâyeyi önceden tasarlamak, herkese farklı ilham verecek estetik unsurlar eklemek gibi aşamaları maalesef kullanamıyoruz, bu aşamalara zaman ayırmıyoruz, aceleci davranıyoruz. Son dönemde sipariş üzerine yazı yazma geleneği oluştu. Televizyon kanallarının ve prodüksiyon şirketlerinin artması sebebiyle. Yatırımcı olması gereken kişilerin kendini yapımcı olarak tanıtması ve filmi şu zamanda yapalım, şu tarihte vizyona girsin ki minimum şu kadar kişi izlesin gibi planlamalar bu durumu ortaya çıkardı. İşler çok acele yapılıyor. Bütün söylediklerime rağmen gelen senaryoların belli bir birikimi olan kişilerce kaleme alındığını düşünüyorum. Çok umutsuz değilim ama bir problem olmadığını da söyleyemem tabi. Burak Göral: Ben biraz umutsuzum. Yaklaşık yirmi yıldır eleştirmenlik yapıyorum. Son on yıldır senaryoyla daha fazla uğraşıyorum. Senaryo yazıyorum, okuyorum, danışmanlık yapıyorum. Film sayısı arttıkça iyi film sayısı da artacaktır. Bu doğal bir süreç. Birileri iyi olmak zorunda. 90 lı yılların başında yılda 15 film çekiliyordu. Bugün yılda yaklaşık 100 adet film çekiliyor. Bu filmlerin iyilik kötülük oranı elbette farklı olacaktır. Bu yüzden açıkçası iyi senaryolara sarılıyoruz. Fakat ortada kötü senaryolar dolaşıyor. Yeşim hanıma şu açıdan katılıyorum. Yazı yazma kültürümüzün eksikliği kendimizi yazılı ifade etmemize engel oluyor. Her şey sözlü kültür ve internet üzerinden yürüyor. Elbette bu durum senaryoları da etkiliyor. Yazan kişi, anlattım sanıyor. Ama kafasındaki meseleyi yansıtamıyor. Bu sebeple çok okumak, izlemek gerekiyor. Bu yıl Antalya Film Festivali için kısa film ön jüriliği yaptım. 270 tane kısa film geldi. 200 filmden fazlasında hiçbir teknik sorun yoktu. Kadrajları tertemiz, açılar doğru hesaplanmış, teknik açıdan sorunu olmayan, güzel resim içeren filmler izledik. Sinema güzel resimden ibaret değil ne yazık ki. İçerik oldukça önemli. Senaryo, filmin bütünü içerisinde çok az yer işgal ediyor. Ön çalışma sürelerinin önemsenmesi, metnin defalarca okunması tartışılması gerekiyor. Biz bu aşamaları sette çözeriz mantığıyla hızlı geçiyoruz. Bu mantık Yeşilçam ın ve günümüzde de dizi sektörünün etkisiyle yapılıyor. Senaryo yazmak ciddiye alınması gereken, emek sarf edilmesi gereken bir süreçtir. Sinemanın sektörleşememesi, dizilerin baskın olması da biraz bu duruma etki ediyor. Drama kültürümüzün bozulduğunu söylemeliyim. Dizi sektörünün sinemaya içerik anlamında büyük zarar verdiğini
3 düşünüyorum. Teknik açıdan hiç sorunumuz yok. Drama kültüründe ise geçmişten kaynaklı sorunlarımız katlanarak devam ediyor. Her şeye rağmen iyi senaryolar ve filmler elbette çıkıyor. Biz de onlara tutunuyoruz. Senaryo yazarlarının kendilerini eğitmeleri gerekiyor. Ayrıca senaristin yönetmen ve yapımcıyla olan ilişkisinin de önemi var. Serkan Çakarer: Söylediklerinizin paralel olduğunu görüyorum. Yapımcıların da yakındığı konuların sizlerin söylediği sorunlardan çok farklı olmadığını görüyorum. Proje geliştirme dediğimiz aşamaya yeteri kadar zaman, para ayırmıyoruz. Ülkemizde ticari sinemanın, ticari olmayan sinemanın farklı sebeplerle bu sürece gereken zamanı ayırmadığı görülüyor. Sinema destek sistemimiz de çok hızlı hareket etmenizi gerektiriyor. Ayrıca, senaristin aynı zamanda yönetmen olması gibi unsurlar da süreci olumsuz etkiliyor. Türkiye de dramaturg, senaryo danışmanı gibi kavramlar tam olarak bilinmiyor. Zamanı ve parası olan bir yapım şirketi sizce nasıl hareket etmeli, kime gitmeli biraz bundan bahsedelim isterseniz. Sizler çalışmalarınızı yapımcıyla mı yürütüyorsunuz, senaristle mi çalışıyorsunuz? Yeşim Gökçe: Dramaturg dendiğinde, zihinlerde tiyatro canlanıyor. Dramaturgun yaptığı iş kültür politikalarını yönlendirmektir. Kültür politikalarını yönlendirirken seçtiği malzeme tamamen ona ait. Sinema olabilir, tiyatro olabilir, yazılı bir metin olabilir. Kendi açımdan hiç fark etmiyor. Önüme gelen bir senaryo olabilir, ifade tutanağı olabilir, şiir olabilir, yaptığım iş hikâye anlatım boşluklarını tespit etmek ve nerede sorun olduğunu bulmak, hangi yollarla düzeltilebileceğini gerekçeleriyle karşı tarafa sunmak. Bu soruyu bana kimin sorduğunun da önemi olmuyor. Senaryoda bir boşluk varsa bu boşluğu doldurmanın da belli başlı yolları var. Masanın etrafında kimlerin oturduğunun bir önemi yok. Senaryo doktoru ne iş yapar bilemiyorum. Çünkü hiç senaryo doktoru tanıdığım yok. Ama birkaç tane senaryo doktoru raporu gördüm. Yurt dışındaki tanımıyla ülkemizdeki senaryo doktoru olarak adlandırılan kişilerin yaptıkları tam olarak aynı değil. Gördüğüm raporlarda yer alan saptamalara aslında proje sahiplerinin ihtiyacı yok. Benim yaptığım işin iki yönü var. Önüme bitmiş bir iş geldiğinde herhangi bir sıkıntı var mı sıkıntı yoksa daha iyi hale nasıl getirebiliriz diye çalışma yapıyorum. Ya da en başından şöyle bir soruya yanıt veriyorum, elimde üç proje var hangisini ne zaman yapayım. Bazen çok güzel projeler geliyor ama dönemi değil. Böyle durumlarda
4 yapımcıya projeyi satın almasını öneriyorum. Bazen şöyle durumlarda da çalışabiliyorum. Her şey bitmiş, çekimler başlamış sette çok önemli bir rolle ilgili değişiklik olabiliyor. O ana kadar yapılan işi çöpe atmadan fakat o oyuncu olmadan nasıl bir değişiklik yapılabileceğini tasarlıyorum. Bazen kurgu aşamasında önemli bir hata fark edilebiliyor. O zaman kurgu aşamasında da devreye girebiliyorum. Serkan Çakarer: Peki bu çalışmada senaristler ile iletişiminiz nasıl? Yeşim Gökçe: Genellikle yapımcı aracılığıyla senaristle iletişime geçiyorum. Senaristi rahatlatmak gerektiğine inanıyorum. Benim onun teknik bilgisine veya görgüsüne değil ruhuna ihtiyacım var. Benden haberdar olmayan senarist çok az oldu. Benden haberdar olmayan yönetmen çok oldu. Birkaç kez benimle çalışıldığından haberdar olmayan yapımcı oldu. Son yıllarda oyuncularla çalışmaya başladım. Ben bu projede rol almalı mıyım sorusuyla bana geliyorlar. Kurmaca gerçeklikle yaşadığımız gerçekliği karıştırmamak gerekiyor. Kurmaca gerçekliğin bütünlüğünü bozmamak gerekiyor. Serkan Çakarer: Burak senin çalışma sürecin nasıl başlıyor? Burak Göral: Benim üç tane senaryom filme çekildi. Dördüncüsüne hazırlanıyorum. Danışmanlık yaptığım çok proje oldu ama danışmanlık yaptığım projeler çekilmedi çünkü engel oldum. Türkiye de senaryo doktorluğu nasıl yapılıyor önce biraz bundan bahsedeyim. Danışmanlığa ihtiyaç olduğu düşünülüyor. Fakat daha sonra danışman dinlenmiyor. Onun verdiği önerilere direniliyor. Dört beş sayfalık bir rapor veriyorsunuz. Karakter sorunları, olay örgüsü sorunlarını içeriyor bu rapor. Hollywood raporlarında dakika üzerinden grafiklerle hazırlanmış raporlar oluyor. Yeşim Gökçe: Çalışmamın son aşamasında benim de yaptığım bir şey bu. Bir teknik var, Oscar alan filmlerin hemen hepsinde kullanılmıştır. Kişinin kalp atış ritmine göre bir ölçüm yapıyorum. Ama bunu her şey bittikten sonra yapıyorum. Zaten bunu bitmiş senaryolar üzerinde yapmak mantıklı. Burak Göral: İlk okumada ilk gördüğünüz hataları çıkarıyorsunuz. Bazen yapımcılar bu hataları senariste bildirmekten çekiniyorlar ve senaryoyu baştan
5 yazmanızı istiyorlar. Bu tabi ki mümkün değil çünkü hikâye size ait değil. Senaristin bu yol gösterme üzerinden anlatmak istediklerini yeniden kurgulaması gerekiyor. Bu noktada yapımcının ikna kabiliyeti de devreye giriyor elbette. Senaryo kimlere okutuluyor konusuna gelince, danışmana gelmeden önce birçok kişiye okutulmuş oluyor. Senaryosunu dişçisine okutan yönetmen tanıyorum. Sekreterlerine okutanlar var. Benim hedef kitlem bu, bu sebeple önceden bana bazı şeyleri söyleyebilirler diyenler oluyor. Senaryo okumak çok teknik bir iştir. Bir defada okunması gerekir. Gerçekleştirdiğim senaryo okuma atölyelerinde de üzerinde en çok durduğum konu, yapımcılarla bir araya gelmek ve nasıl senaryo okunur konusunu konuşmak. Senaryonun cevheri nasıl ortaya çıkartılır. Okuyanların nasıl bir altyapısı olmalı. Bu konuları yapımcılarla paylaşmak gerektiğini düşünüyorum. Örneğin, bitmiş bir filmde tespit edilen hata üzerine öneride bulundum, yapımcı öneriyi uygulamak istese de yönetmen bu değişikliğe istekli olmadı. Oysa hepimiz filmlerin iyi olmasını istiyoruz. Elbette bu olumlu yaklaşımı öne çıkarmak gerekiyor. Yeşim hanımın söylediğine katılıyorum, film yapım sürecinde en hisli insan senarist. O hissiyatı bozmadan daha iyi sonuç elde etmek için çalışıldığını anlamak gerekiyor. Senarist veya danışman neden yönetmenle mücadele eden insan konumunda olsun. Açıkçası kendi senaryolarımda da bu sorunu yaşıyorum. Sürekli senarist yönetmen çekişmesi yaşanıyor. Yapımcı bir süre sonra senaristi yalnız bırakıyor. Yönetmene yaklaşıyor. Senarist ile işinin bittiğini düşünüyor ve yönetmene ağırlık veriyor. Açıkçası sete bile sokulmadığım zamanlar oldu. Bu noktada herkes kendi dediğinin olmasını istiyor. Bir senarist kendi filmini çekmek zorunda bırakılıyor. Yazdığım senaryoyu yapımcıya götürüyorum. Bunu sen çekmelisin yanıtını alıyorum. Fakat ben yönetmen değilim. Ben görevimi yapmak istiyorum. Belli bir şamadan sonra senaristin geri planda bırakılması ortaya bozuk senaryolu filmlerin çıkmasına sebep oluyor. Çoğu projede de yönetmen ve senarist aynı olunca yapımcının işi kolaylaşıyor fakat hatalar görünmüyor. Sektörün senaristlik kurumunu beslemesi, geliştirmesi, desteklemesi gerekiyor. Bu açıdan eser sahibi meslek birliklerine de önemli görev düştüğünü düşünüyorum. Serkan Çakarer: Senaryo sorununu tespit ettik. Sizce çözüm için neler yapılması gerekiyor. Yapımcılar ne yapmalı?
6 Yeşim Gökçe: Karşımda yatırımcı değil, yapımcı oturuyorsa zaten ürünü iyileştirmek konusunda beraber çalışabiliyoruz. Problemleri o da görüyor ve problemi çözmek için fikir alışverişi yapmak için benimle çalışıyor. Yatırımcı ile doğrudan görüşmemeye çalışıyorum. Kendimi bu şekilde koruduğum için kötü tecrübem fazla yok. Burak Göral: Sinema, yazılan senaryonun bir ekip ile hayata getirilmesi açısından bakıldığında gerçekten müthiş bir iş. Benim dizi sektöründe de deneyimlerim oldu ama koşullar sebebiyle uzun süre çalışmak istemedim. Yönetmenin, sinema filmi çekimleri başladığında elinde bitmiş bir senaryo ile sete girmesini çok önemli buluyorum. Senarist, yönetmen, yapımcı işin her aşamasında birlikte çalışabilmeli. Senarist olmak isteyenlere ilk şunu öneririm, yazın. Hemen yönetmenliğe ya da yapımcılığa yönelmeyin. Doğru drama kurmak için çalışın. Aynı mantıkla yönetmenlerin de drama çalışması gerekiyor. Sette çözeriz, yaklaşımını da çok yanlış bulduğumu söylemek isterim. Yapımcı açısından senaristin durumunu değerlendirdiğimde, aslında benim de yapımcılarla fazla sorunum olmadı. Çünkü aslında yazdığınız metne ilk inanan onlar oluyor. Filmin yapılma kararı o metinle veriliyor. Bütün unsurlar metin çevresinde toplanıyor. Yönetmen sisteme dâhil olduğunda, eğer senaryo kendisine ait değilse, müdahale etme gereği duyuyor. Bu mümkün, konuşularak, tartışılarak iyi sonuçlar bulunur. Ama müdahale edilince asıl metin bozuluyor. Anlattıklarım ana akım filmler ve bağımsız filmler için geçerli. Yapımcı ile senaristin sürtüştüğü nokta ise zaman zaman senaristin oyuncularla yüz yüze kalması ve onlardan gelen talepleri karşılamasının istenmesi. Yapımcı bu noktada senaristi korumalı ve geride tutabilmeli. Serkan Çakarer: Yapımcı veya ekibinden bir kişi ekibin dengesini sağlamalı, her ikinizin anlattıklarından bu sonuç çıkıyor. Yeşim Gökçe: Açıkçası ben de yapımcıdan bir şeyler öğrenmek istiyorum. Yapımcının çalışma disiplini bir senariste çok faydalı olur. Nurcan Güzel: Yeşilçam dan bugüne gelen bir set hiyerarşisi var. Sizce yapımcı, yönetmen, senarist hiyerarşisi nasıl olmalı ya da böyle bir hiyerarşi var mı?
7 Yeşim Gökçe: Sinema filmi için herkesin görevi belli aslında. Sette bu görevlere göre varlık gösterildiğinde böyle bir hiyerarşi sorunu da kalmayacaktır. Burak Göral: Ben senarist ve yönetmenin biraz arkadaş olmaları gerektiğini düşünüyorum. Ortak zevkleri, sohbet edebilecek konuları olmalı. Yapımcı ile bu çok gerekli değil. Yönetmen ile aynı yerden dünyaya bakabilmeleri gerekiyor. Yapımcının görevi o iki insanı bir araya getirmek. Şöyle bir örnek vereyim, film eleştirmeni senarist ile reklam yönetmeninin bir araya getirilmesi doğru olmaz diye düşünüyorum. Yeşim Gökçe: Hep yaşayan senaristlerden konuşuyoruz. Sahibi ölmüş bir eserden bahsedelim. Böyle hallerde aynı dili konuşmak mümkün değil. Evet, bahsedilen dil birliği çok önemli fakat bence gerekli değil. Burak Göral: Ben böyle bir çalışma ortamı düşünüyorum, idealize ediyorum. Filmin başarısının da bu şekilde sağlandığına inanıyorum. Yeşim Gökçe: Herkes kendi iş tanımını bilerek masaya geldiğinde böyle bir sorunun yaşanmayacağını düşünüyorum. Çünkü bu çalışma yöntemi de başarıyı beraberinde getirecektir. Yonca Ertürk: Bence kişilerin egolarının var olduğu konusuyla barışmamız gerekiyor. Egosu olmayan insan zaten yönetmen olamaz, yapımcı veya senarist olamaz. Dolayısıyla ego varlığını kabul ederek çalışmak lazım. Kaan Müjdeci: Ben de bir yönetmen olarak şöyle söyleyeyim. Çok güzel senaryolar var biz mi çekmiyoruz? Burak Göral: Evet aslında bu sorunun cevabı, senaristlere sektörde yeterli yaşam alanı bırakılmamasından kaynaklanıyor. Senaristin gelişmeye, beslenmeye, kendine zaman ayırmaya ihtiyacı var. Sormak isterim, senaristin kendini göstereceği ortam var mı? Yamaç Okur: Toplantının başlangıcına dönmek istiyorum. Sinemada senaryo sorunu var dedik. Benim için daha önemli sorun yapımcı olmaması. Çünkü,
8 ekibin kurulmasında yapımcının rolü büyük. Ana akım tarafında da bağımsız film tarafında da proje geliştirme aşamasına gereken önem verilmiyor. Bağımsız filmlerde projenin tamamlanması süresi daha uzundur. Ana akımda ise yapımcıların tercihlerine göre ilerleyen bir sistem var. Neden büyük yapım şirketleri aynı senaristler ile çalışmıyor? Bünyelerinde senarist çalıştırmıyorlar? Serkan Çakarer: Bir projede resmin tamamını gören yapımcıdır. İlgilendiği değişkenler çeşitlidir. Süreçte evet ve hayırları en çok söylemesi gereken yapımcıdır. Burak Göral: Telif hakları konusunda da sıkıntı yaşıyoruz. Hak devir sözleşmelerinde tek bir madde dışında tüm haklarımızı devrediyoruz. Sabahattin Çetin: Yeşim hanım, kurgusal gerçeklik diye bir kavramdan bahsetti. Bu kavramı biraz açabilir miyiz? Yeşim Gökçe: Çok kısa bir örnekle anlatayım. İçinde yaşadığımız dünyada olan bir durum, olay olduğu gibi sinema filmine aktarılırsa seyirciye iyi gelmeyecektir. Bir bütünlüğe oturmayacaktır. Hikâyede olması gereken şeyler var. Kendi gerçekliği var. Karakterin mutlaka geçmesi gereken bir eşik var. O zaman dolu ve bütün oluyor. Dolayısıyla kurmacadaki gerçeklik hayattaki ile aynı değil. Bu anlattığım durum senarist ve yapımcının da elini rahatlatan bir durum. Amerika da yılda bir kez bitmiş film okuduğum bir stüdyo var. Onlar bana bitmiş cümleler gönderiyorlar. Diyelim senaristsiniz ve o stüdyo ile çalışmak istiyorsunuz, size bir soru soruyor, Filminiz ne anlatıyor? Sizden bu soruya bir cümle ile cevap vermenizi istiyor. Verdiğiniz cevabı ilginç bulurlarsa bu sefer 300 kelimelik detay istiyorlar. Sonra seyirciye ne anlatacağınızı soruyorlar. İşte bana gelen malzeme bu cümleler. Bu cümlelere bakıp senaryoyu yazdıracağımız kişiye karar veriyoruz. Senaryoyu değerli yapan unsurlar şöyle, bana ne anlatıyorsun, bana o cümleyi söyle. Bu cümleden herkes kendince bir başka cümle çıkarabilecek mi? Çok katmanlı havayı yaratabiliyor musun? Sinema salonundan çıkan herkesin o filmden başka bir şey alması gerekiyor. O zaman ortaya çıkan bir eser olmuş oluyor. En çok üzerinde durduğum konulardan biri, ne anlatıyorsun ve çok katmanlı anlatıyor musun? Seyircinin bakışını şekillendiren bence senaryodur.
9 Burak Göral: Tam bu noktada bazı kavram karışıklıklarından bahsedeyim. Uzun sinopsis, kısa sinopsis, uzun tretman, kısa tretman. Böyle bir şey yok. Bir tane sinopsis var, bir tane tretman var. Yapımcının da bilerek bunu talep etmesi gerekiyor. Bir A4 sayfasında sinopsisi, tretmanı da 15 sayfa civarında talep etmesi gerekir. Serkan Çakarer: Az önce gençlere bir tavsiyede bulundun. Yazın, dedin. Gençlerde şöyle bir çekince var bunu görüyorum. Görüşme ayarlayamamaktan çekiniyorlar. Eserlerinin, fikirlerinin çalınmasından çekiniyorlar. Gençlerin senaryolarını yapımcıyla buluşturabilecekleri kanallar mevcut mu? Burak Göral: Çalınma konusuna çok takılmamak lazım. Çünkü çalınacaksa çalınıyor. Öncelikle yaptığın işe inanman lazım. Bol bol kapı çalmaları, ısrarlı olmaları gerekiyor. Yazdıklarınıza güvenmeniz ve ilgilenebilecek kişilere göndermeniz gerekiyor. Aynı süreçlerden ben de geçtim. Eleştirmenliğe de böyle başladım. Kendim koştum, kendim uğraştım. Birilerinin seni keşfetmesini beklemek doğru değil. Öyle bir şey zaten gerçekleşmez. İyi senaryo yazmak da yeterli değil, o senaryoyu pazarlayacak çok güçlü bir sinopsis tasarlayacaksın. Yurt dışında sinopsis yazma kursları var, ilk on sayfa kursları var. Filminizi nasıl satarsınız kursları var. Soru: Senaristin özellikleri ne olmalıdır? Ben Mersin şehir tiyatrolarında sanat yönetmeniyim. Örneğin, edebiyat bilgisi çok önemli bence. Bu konuda sizler ne düşünürsünüz? Burak Göral: Teknik çok rahat öğrenilebilir, yeteneğe bağlı bir şey değildir. Senaryo yazmanın matematiği, kuralları var. Ama elbette bir birikim istiyor. Edebiyat kişisel birikiminizi besleyecek bir unsur. Derviş Zaim: Öncelikle teşekkür etmek isterim. Senaryo konusunda danışmanlık yapabilecek, senaryo yazdırılabilecek uzmanların bulunduğu şirketler ülkemizde olabilecek mi sizce? Yeşim Gökçe: Son yıllarda içerik şirketi adı altında kurulan şirketler oldu. Senaryoları toplayarak geliştirmeyi amaçladı bu şirketler. Ancak bu şirketler
10 ortaya çıkardıkları ilk senaryoda ortak yapımcı olmak için çaba gösterdiler. Dolayısıyla kendi kuruluş nedenlerini kaybettiler. Olmaz değil elbette, dünyanın pek çok yerinde içerik şirketleri var. Derviş Zaim: Senaryoların iyileşmesi konusunda konuşuyorsak, bu alternatifleri değerlendirmemiz gerekiyor. Çünkü ilk filmini, ikinci filmini yapan yönetmenlerin kullanacakları senaryolarda bahsedilen problemler bitmeyecektir. Sizler gibi insanların artması için neler yapılması gerektiğinin düşünülmesi gerekiyor. Bu kişiler ya kendi kendilerine yetişecekler ki bence ekonomik açıdan zor. Dolayısıyla bu kişilerin yetişmesi için platformlar oluşmalı. Acaba Adana, Antalya film festivalleri deneyimli senaristlerle anlaşarak, proje geliştirme desteği gibi senaryo geliştirme desteği verebilir mi? Serkan Çakarer: Aslında bu söylediğin şey yapılıyor. Örneğin İstanbul Film Festivali Köprüde Buluşmalar organizasyonunda benim yürüttüğüm bir proje bu ödülü aldı. Derviş Zaim: Evet, ancak o ödülle elde ettiğiniz imkân yurt dışında gerçekleşiyor. Ben ülkemizde, aynı dilin konuşulduğu bir ortamda gerçekleşmesinin önemini anlatmaya çalıştım. Üniversitelerin içine böyle bir eğitim modülü konulabilir mi? Kültür Bakanlığından destek alınabilir mi? gibi konuları araştırmak gerekiyor. Böylelikle bu kişiler ile ilgili farkındalık nasıl artar, bu kişilerin sayısı nasıl artar, düşünmeliyiz. Yeşim Gökçe: Benim aldığım eğitimi alan bir kişi, piyasada dizi sektöründe gerek ekonomik sebeplerden gerek iş yükünün daha az olması açısından çalışmayı tercih ediyor. Benim kadar okuma yapması gerekmiyor her şeyden önce. Devlet düzeyinde Kültür Bakanlığında dramaturg çalıştırılıyor zaten. TRT kurulduğundan bu yana dramaturg çalıştırıyor. Kaan Müjdeci: Profesyonel bir senarist yılda tahmini kaç tane senaryo yazabilir ve ne kadar gelir elde eder? Atalay Taşdiken: Televizyon dizileri için bu soruya yanıt vermek daha kolay. Haftalık ücretler üzerinden hesaplama yapılır.
11 Burak Göral: Dizi sektörünün sakıncalarından biri de bu. Ücretler yüksek görünebilir ama her hafta bir sinema filmi senaryosu yazmak çok zor. Hollywood, dizi senaristlerinin grevi ile bu işi çözümledi. Ülkemizde ne yazık ki yapılamadı. Sinema sektörünü diziye bağımlı hale getirmek doğru değil. Gerek teknik açıdan gerek insan kaynağı açısından. Derviş bey e başka bir açıdan ekleme yapmak istiyorum. Sektörümüzün Variety gibi bir dergisi yok. İnsanların birbirinden haberdar olabileceği platformlar yok. Her şey kulaktan kulağa duyuluyor. Hal böyle olunca da sağlıklı ürünlerin çıkması mümkün olmuyor. Derviş Zaim: Sorunları net bir biçimde ortaya koyduk. Bağımsız senaryo danışmanlarına da ihtiyaç olduğunu tespit ettik. O zaman çözüme dönük ne yapılabilir kısmını önemsiyorum. Bu sebeple festivaller, eğitim kurumları, kamu kurumları bu işe nasıl el atabilir. İşleyen, sürekli bir sistem kurmak için adım atmak gerekir. Se-Yap bir girişimde bulundu, farklı oluşumların, kişi ve kurumların da bu konuda girişimde bulunması gerekiyor. Burak Göral: Haklısınız, bir araya gelmek, ortak çözüm arayışlarına girmek gerekiyor. Günümüzde sektörün içinde bir bütünlük yok. Yamaç Okur: Mesleki örgütlenmelerin çok önemli olduğunu düşünüyorum. Sadece yapımcıların değil, senarist, yönetmenlerin de mesleki örgütlenmelerini kuvvetlendirmeleri gerekiyor. Serkan Çakarer: Sektörün tüm bileşenleriyle bir araya geldiği platformlar İstanbul, Adana ve Antalya festivalleri. Sektörel buluşmalar için çok önemli film festivalleri. Bizlerin destekleriyle geçekleşen bu toplantıların artması gerekiyor. Sektörün tüm bileşenlerinin de festivaller başta olmak üzere bir araya gelebilecekleri ortamları yaratmaları gerekiyor. Konuklarımıza, sizlere tekrar teşekkür ediyoruz.
12
Nicola Falcinella: Merhaba, öncelikle bu buluşmayı organize ettiğiniz ve beni davet ettiğiniz için teşekkür ediyorum. İstanbul'a ilk gelişim.
Festivaller İstanbul'da Projesi İlk Bölüm Venedik Film Festivali Critics Week bölümünden Nicola Falcinella ile gerçekleşen sektör buluşma toplantısı Tarih: 03 Haziran 2014 Yer: Meslek Birlikleri Güç Birliği
DetaylıYapabileceğim en iyi iş bu. Dünyanın pek çok farklı yerinden filmleri Avustralya da yaşayanların izleyebilmesini sağlayabilmek benim tutkum.
Festivaller İstanbul da Maxine Williamson ile sektör buluşma toplantısı Brisbane Asya Pasifik Film festivali BAPFF ve Asya Pasifik Film Ödülleri Film Direktörü 5 Mayıs 2015 Güç Birliği Toplantı Salonu
DetaylıİLHAM VEREN KONUŞMACILAR ALEM-İ İŞ İLE HERKES BİRBİRİNİ DAHA İYİ ANLAYACAK!
İLHAM VEREN KONUŞMACILAR ALEM-İ İŞ İLE HERKES BİRBİRİNİ DAHA İYİ ANLAYACAK! ALEM-İ İŞ, NE İŞ? Alem-i İştir kişinin lafa bakılmaz! diyoruz ve iş hayatında yaşadıklarımız konusunda bize, size, herkese esprili
DetaylıSiNEMA ESERi YAPIMCILARI MESLEK BiRLiGi
Festivaller istanbul'da Projesi - Sektör Buluşma Toplantıları 2 Mayıs 2016 Konuk: APSA Asya Pasifik Ödülleri ve Brisbane Asya Pasifik Film Festivali Artistik Direktörü Maxine Williamson Moderatör: Yamaç
DetaylıBenim görevime gelince, festivalin programlama direktörüyüm. Dokuz yıldır festivalde çalışıyorum. Artistik direktör Cameron Bailey ile beraber
Festivaller İstanbul da Sektör Buluşma Toplantısı Konuk: Toronto Film Festivali Kerri Craddock Moderatör: Yamaç Okur, Yapımcı, Se-Yap Yönetim Kurulu Üyesi Tarih: 4 Temmuz 2015 Yer: Sinema Meslek Birlikleri
DetaylıKİTAP GÜNCESİ VIII. GELENEKSEL KİTAP GÜNLERİ SAYI:3
KİTAP GÜNCESİ VIII. GELENEKSEL KİTAP GÜNLERİ SAYI:3 Issue #: [Date] MAVİSEL YENER İLE RÖPOTAJ 1. Diş hekimliği fakültesinden mezunsunuz. Bu iş alanından sonra çocuk edebiyatına yönelmeye nasıl karar verdiniz?
DetaylıSeyfi Teoman Kısa film çekmeyi düşünmüyorum, çünkü maliyeti çok yüksek, geri dönüşü yok.
eyfi Teoman Kısa film çekmeyi düşünmüyorum, çünkü maliyeti çok yüksek, geri dönüşü yok. 14 Ekim 2004 de yönetmen eyfi Teoman ile Yamaç Okur un moderatörlüğünde bir söyleşi gerçekleştirildi. Teoman ın ilk
DetaylıYamaç Okur: Paolo Bertolin:
9 Haziran 2015 Festivaller İstanbul da projesi kapsamında Venedik Film festivali seçicilerinden Paolo Bertolin ile Sektör Buluşma Toplantısı Yer: Atlas Post Prodüksiyon Yamaç Okur Yapımcı Se-Yap Yönetim
DetaylıBİR ACAYİP SOYGUN ADANA İŞİ. - Basın Toplantısı Haber Küpürleri. - 12.Ocak 2015 Adana Hilton Otel
BİR ACAYİP SOYGUN ADANA İŞİ - Basın Toplantısı Haber Küpürleri - 12.Ocak 2015 Adana Hilton Otel 13.01.2015 Salı Adana İşi nde acayip soygun Bir Acayip Soygun Adana İşi adlı uzun metraj filmin çekimleri
DetaylıOKUL MÜDÜRÜMÜZLE RÖPORTAJ
OKUL MÜDÜRÜMÜZLE RÖPORTAJ Kendinizden biraz bahseder misiniz? -1969 yılında Elazığ'da dünyaya geldim. İlk orta ve liseyi orada okudum. Daha sonra üniversiteyi Van 100.yıl Üniversitesi'nde okudum. Liseyi
DetaylıDil Öğrenme ve yazım dili öğrenme
Dil Öğrenme ve yazım dili öğrenme Đyi bir başarı için gerekli olanşartlar Çocuğunu desteklemek isteyen annebabalar için çeşitli tavsiyeler Elisabeth Grammel und Claudia Winklhofer Übersetzung: Abdullah
DetaylıKızla İlk Buluşmada Nasıl Sohbet Edilir? Hızlı Bağ Kurma Teknikleri
1 Kızla İlk Buluşmada Nasıl Sohbet Edilir? Hızlı Bağ Kurma Teknikleri Bugün kızla tanışma anında değil de, flört süreci içinde olduğumuz bir kızla nasıl konuşmamız gerektiğini dilim döndüğünce anlatmaya
DetaylıKasım/Aralık fındığın başkenti. kirazın anavatanı
Kasım/Aralık 2015 28 fındığın başkenti kirazın anavatanı BAŞARI ÖYKÜSÜ 54 www.doka.org.tr Dünyanın en büyük uzay araştırma merkezi olan NASA'da astrofizikçi olarak çalışan Ordulu Umut Yıldız, geleceğin
DetaylıATBÖ Sürecinde Ölçme-Değerlendirmeye Hazırlık: ATBÖ Yaklaşımı Nasıl Bir Ölçme Değerlendirme Anlayışını Öngörüyor?
Not: Bu doküman, TÜBİTAK tarafından desteklenen ATBÖ (Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme) Projesi kapsamında hazırlanan öğretmenlerin 3 yıl boyunca yaşadıkları sınıf tecrübelerini paylaştıkları ATBÖ Öğretmen
DetaylıBu çalışma sırasında bize yardımcı olan tercümanımız Habibe Biber e de ayrıca teşekkür ediyoruz.
15 Ankara Çankaya İşitme Engelliler Gençlik Spor Kulübü Derneği nin hibe başvurusu yapma sürecinde TACSO projeden talep ettikleri teknik destek ile kendileriyle kısa bir dönem çalışma imkanı bulduk. Bu
DetaylıAkıllı ve Çevreci Hastane Yatırımları
AKILLI VE ÇEVRECİ BİNA ÇÖZÜMLERİ HABERORTAK.com Mayıs 2015 Sayı: 02 Akıllı ve Çevreci Hastane Yatırımları Mimar Serter Karataban Danışman Cemil Yaman DANIŞMANDAN l CEMİL YAMAN 6 Biz Danışmanlar, Yatırımcıyı
DetaylıTürkçe Ulusal Derlemi Sözcük Sıklıkları (ilk 1000)
Türkçe Ulusal Derlemi Sözcük Sıklıkları (ilk 1000) 14.08.2014 SIRA SIKLIK SÖZCÜK TÜR AÇIKLAMA 1 1209785 bir DT Belirleyici 2 1004455 ve CJ Bağlaç 3 625335 bu PN Adıl 4 361061 da AV Belirteç 5 352249 de
DetaylıEDEBİYATIN İZİ 86. İZMİR ENTERNESYONAL FUARI NA DÜŞTÜ
EDEBİYATIN İZİ 86. İZMİR ENTERNESYONAL FUARI NA DÜŞTÜ Oya Baydar, Mine Söğüt, Özcan Yüksek, Ercan Kesal, Arif Keskiner ve Melih Güneş konuklarla sohbet etti 86. İzmir Enternasyonal Fuarı nda bu yıl ilk
DetaylıVizyon Tarihi: 12 Temmuz 2013 Yönetmen: Shawn Levy Oyuncular: Vince Vaughn, Owen Wilson, Rose Byrne, Max Minghella, Will Ferrel Yapımcı: Shawn Levy,
Billy (Vince Vaughn) ve Nick (Owen Wilson) dijital dünyaya yeni adım atan iki eski kafalı satışçıdır. Senelerdir emek verdikleri şirketin artık teknoloji karşısında ayakta duramaması nedeniyle kapatılması,
DetaylıConceptos aprendidos a través de experimentos con la creación de contenido de realidad virtual
Conceptos aprendidos a través de experimentos con la creación de contenido de realidad virtual Yayınlanma tarihi: Nisan 2017 Konular Video, Reklam, Mobil Sanal Gerçeklik (VR) hikâye anlatma konusunda sınırsız
DetaylıBiz Fakir Okuluz Bizim Velimiz Bize Destek Olmuyor Bizim Velimizi Sen Bilmezsin Biz Bağış Alamıyoruz Cümlelerini kurarken bir daha düşüneceksiniz.
Aşağıda Emek vererek Yazmış olduğumuz yazı ve bilgileri 5 dakika ayırıp okur inceler ve bizden ücretsiz bir örnek kayıt dosyası talep ederseniz. Biz Fakir Okuluz Bizim Velimiz Bize Destek Olmuyor Bizim
Detaylıİki MVP, Türkiye Finans ta
İki MVP, Türkiye Finans ta Microsoft un dünya üzerindeki gözleri olarak tanımlanan MVP unvanına ülkemizden çok az kişi sahip.türkiye de MVP ünvanına sahip sadece 40 kişi var ve bunların iki tanesi Türkiye
Detaylı3. Yazma Becerileri Sempozyumu
http://zikzakgrup.com/ OKUL ÖNCESİ MEKANİK YAZMA SÜRECİ MODEL HİKAYE PLAN, OLMA UNSURLARI SÜSLEME VE SÜRECİ YARATICILIK SUNUM VE ÖLÇÜM TÜRLER Anlama Ses Birlikte yazma Karakter Konu, Fikir, Noktalama
DetaylıÖZEL ÜSKÜDAR SEV İLKÖĞRETİM OKULU
ÖZEL ÜSKÜDAR SEV İLKÖĞRETİM OKULU AYLIK BÜLTENLER SERİSİ EKİM, 2008 SAYI: 2 KONU: Çocuğunuzun Beceri ve Yeteneklerini Nasıl Geliştirebilirsiniz? Aileler çocuklarının mutlu bireyler olmalarını ve en yüksek
Detaylı28 Ekim 2015 Festivaller İstanbul da Projesi Sektör Toplantısı Rotterdam Film Festivali Bianca Taal Moderatör: Yamaç Okur
28 Ekim 2015 Festivaller İstanbul da Projesi Sektör Toplantısı Rotterdam Film Festivali Bianca Taal Moderatör: Yamaç Okur Yamaç Okur: Günaydın, öncelikle toplantıyı bugüne ertelediğimiz için özür diliyoruz.
DetaylıTÜRKİYE DE İŞ DÜNYASINDA ÇALIŞANLAR SOSYAL MEDYAYI NASIL KULLANIYOR?
Haziran 2010 SOSYAL MEDYA ARAŞTIRMASI: TÜRKİYE DE İŞ DÜNYASINDA ÇALIŞANLAR SOSYAL MEDYAYI NASIL KULLANIYOR? Proje Koordinatörleri: İndeks Araştırma Ekibi Simge Şahin, İstanbul Bilgi Üniversitesi Giriş:
DetaylıİDİL DİZDAR, HEM OYUNCU HEM YÖNETMEN
İDİL DİZDAR, HEM OYUNCU HEM YÖNETMEN Bodrum un beyaz perdedeki gülen yüzü İdil Dizdar, fotoğrafçılık ve oyunculuk kariyerine bir de yönetmenlik ekledi. Bodrum un yakından tanıdığı oyuncu, yönetmen ve fotoğraf
DetaylıANTALYA ALTIN PORTAKAL'DA JÜRİ HEYECANI!
ANTALYA ALTIN PORTAKAL'DA JÜRİ HEYECANI! 51. ULUSLARARASI ANTALYA ALTIN PORTAKAL FİLM FESTİVALİ'NİN ULUSAL UZUN METRAJ FİLM YARIŞMASI'NIN JÜRİSİ BELLİ OLDU Bu yıl 51.si düzenlenecek olan Uluslararası Antalya
DetaylıKızlarla Telefon Ve Mesajlaşma Teknikleri
Kızlarla Telefon Ve Mesajlaşma Teknikleri Kızlarla Telefon ve Mesajlaşma teknikleri Şu ana kadar hiç bir yerde bulamayacağınız bir kaynak olarak karşınıza çıkıyor İçinde bir kız ile etkin bir şekilde nasıl
DetaylıOkuyarak kelime öğrenmenin Yol Haritası
Kelime bilgimin büyük bir miktarını düzenli olarak İngilizce okumaya borçluyum ve biliyorsun ki kelime bilmek akıcı İngilizce konuşma yolundaki en büyük engellerden biri =) O yüzden eğer İngilizce okumuyorsan,
DetaylıKİŞİSEL "GÜÇ KİTABINIZ" Güçlenin!
KİŞİSEL "GÜÇ KİTABINIZ" Güçlenin! Hangi alanlarda başarılıyım? Ne yapacağım? Okul hayatınız bittiğinde, önünüze gerçekleştirebileceğiniz çok sayıda fırsat çıkar. Kendi iş yerlerini açan insanların ne tür
DetaylıTakdim. Bu, Türkiye nüfusu göz önüne alındığından her 90 kişiden birinin aday olması anlamına geliyor (TV, 17.00 Haberleri, 20.10.2013).
Takdim Biliyor musunuz? Bir televizyon haberine göre Türkiye de 2014 yerel seçimlerinde muhtar adaylarıyla birlikte 830 bin kişinin aday olması bekleniyordu. Bu, Türkiye de yaklaşık her 90 kişiden birinin
DetaylıKPSS'de çok konuşulan 'vitamin' sorusu ve çözümü
On5yirmi5.com KPSS'de çok konuşulan 'vitamin' sorusu ve çözümü Kaç gündür bir 'vitamin' sorusudur gidiyor. İşte geçtiğimiz günlerde yapılan KPSS sorularında yer alan 'vitamin' sorusu ve çözümü... Yayın
DetaylıA1 DÜZEYİ B KİTAPÇIĞI NOT ADI SOYADI: OKUL NO:
A1 DÜZEYİ ADI SOYADI: OKUL NO: NOT OKUMA 1. Aşağıdaki metni -(y/n)a, -(n)da, -(n)dan, -(y/n)i ve -(I)yor ekleriyle tamamlayınız. (10 puan) Sevgili Ayşe, Nasılsın? Sana bu mektubu İstanbul dan yazıyorum.
DetaylıA1 DÜZEYİ A KİTAPÇIĞI NOT ADI SOYADI: OKUL NO:
A1 DÜZEYİ ADI SOYADI: OKUL NO: NOT OKUMA 1. Aşağıdaki metni -(y/n)a, -(n)da, -(n)dan, -(y/n)i ve -(I)yor ekleriyle tamamlayınız. (10 puan) Sevgili Ayşe, Nasılsın? Sana bu mektubu İstanbul dan yazıyorum.
Detaylı3. Global SATELLITE SHOW HALİÇ KONGRE MERKEZİ STK, Kurum ve Kuruluşlarımızın Değerli Başkan ve Temsilcileri,
3. Global SATELLITE SHOW HALİÇ KONGRE MERKEZİ 9.11.2017 Sayın Bakanım, STK, Kurum ve Kuruluşlarımızın Değerli Başkan ve Temsilcileri, 1 İş Dünyamızın Değerli Temsilcileri, Kıymetli Basın Mensupları, Global
DetaylıYenilenen Geçici Hayvan Bakım Merkezi açıldı
Yenilenen Geçici Hayvan Bakım Merkezi açıldı Bodrum Belediye Başkanı Mehmet Kocadon, bakım ve rehabilitasyon çalışmaları tamamlanarak dünya standartlarında bir tesis haline getirilen Bodrum Belediyesi
Detaylı12.06.2008 16:48 FİLİZ ESEN-BİROL BAŞARAN
12.06.2008 16:48 FİLİZ ESEN-İROL AŞARAN : Efendim : İyiyim sağol sen nasılsın : Çalışıyorum işte yaramaz birşey yok : Kim yazmış bunu : Kim yazmış bunu Milliyet te : Yani sen sen birşey yollamış mıydın
DetaylıİÇİNDEKİLER 00. ISINMA. Çorba Yapmaya Benzer 01. BOZ 02. BAK. 9 Sevgili Okur. 10 Sevdiğiniz Yaşamı Tasarlayın Hakkında. 16 Bu Kitap Neyin Nesidir?
İÇİNDEKİLER 9 Sevgili Okur 10 Sevdiğiniz Yaşamı Tasarlayın Hakkında 16 Bu Kitap Neyin Nesidir? 18 Bu Kitap Nasıl Kullanılır? 20 Neden Tasarım? 22 Tasarımcı Gibi Düşünmek 24 Benim Sürecim 26 Ürün Tasarımı
DetaylıİLERİ DÜZEY SENARYO YAZARLIĞI SERTİFİKA PROGRAMI
İLERİ DÜZEY SENARYO YAZARLIĞI SERTİFİKA PROGRAMI İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ ile ARDEV Vakfı nın birlikte düzen-lediği ileri düzey senaryo yazarlığı atölyesi 10 hafta sürecektir. Program hafta içi yapılacaktır.
DetaylıGiovanni dışında bütün örenciler çok çalışıyor. O hiç çalışmıyor ama sınıfın en başarılı öğrencisi. Çok iyi Türkçe konuşuyor.
OKUMA - ANLAMA: ÖĞRENCİLER HER GÜN NELER YAPIYORLAR? 1 Türkçe dersleri başladı. Öğrenciler her gün okula gidiyorlar, yeni şeyler öğreniyorlar. Öğretmenleri, Nazlı Hanım, her Salı ve her Cuma günü sınav
Detaylı12. Araştırmacılar Zirvesi nin açılış konuşmasını yapmak için beni davet etmenizden, bana bu fırsatı vermenizden dolayı sizlere teşekkür ederim.
1 GÜLER SABANCI KONUŞMA METNİ 12. ARAŞTIRMACILAR ZİRVESİ 12. Araştırmacılar Zirvesi nin açılış konuşmasını yapmak için beni davet etmenizden, bana bu fırsatı vermenizden dolayı sizlere teşekkür ederim.
DetaylıNecla Akgökçe den bilgi aldık. - İlk olarak ülkede kadınların iş gücüne katılım ve istihdam konusuyla başlayalım isterseniz
İstanbul YDK: 1 Mayıs itibariyle başlamış olan Eme(K)adın kampanyamız kapsamında güvencesiz, görünmeyen ve yok sayılan kadın emeği üzerine araştırmalar yapmaya devam ediyoruz. Bu kez bu konuda sendikal
Detaylı1999 yılında Arti Film i devralan, Devrim Arabaları, Kavşak, Nar, Eylül ve İz
TÜRKER KORKMAZ: YAPIMCI TÜRKİYE DE GÖRÜNMEZ ADAMDIR 1999 yılında Arti Film i devralan, Devrim Arabaları, Kavşak, Nar, Eylül ve İz (Reç) gibi filmlerin yapımcılığını üstlenen ve aynı zamanda SE-YAP ın Yönetim
Detaylı21. Uluslararası Adana altın Koza Film Festivali / Se-Yap Panel Ulusal ve Uluslararası Film Festivalleri, Film Marketleri İçin Stratejik Planlama
Tarih: 18 Eylül 2014 Yer: Adana HiltonSa 21. Uluslararası Adana altın Koza Film Festivali / Se-Yap Panel Ulusal ve Uluslararası Film Festivalleri, Film Marketleri İçin Stratejik Planlama Konuşmacı: Zeynep
DetaylıNasıl? Fark etmez! Ne kadar? Sonsuza kadar! Niçin? Çünkü böyle mutlu olabilirsin!
Böyle buyurdu ekonomi, iş adamına. Nasıl? Fark etmez! Ne kadar? Sonsuza kadar! Niçin? Çünkü böyle mutlu olabilirsin! Çok kazanacak, çok büyüyeceksin. Başkalarından geri kalmayacaksın. Bir eksiğin olmayacak.
DetaylıYaptığım şey çok acayip bir sır da değildi aslında. Çok basit ama çoğu kişinin ihmal ettiği bir şeyi yaptım: Kitap okudum.
Türkiye deki en büyük emek israflarından birisi İngilizce öğreniminde gerçekleşiyor. Çevremde çok insan biliyorum, yıllarca İngilizce öğrenmek için vakit harcamış, ama hep yanlış yerlerde harcamış. Bu
DetaylıTV LERDEKİ PROGRAMLARA ÇIKANLAR KURAN OKUMASINI BİLMİYOR
Site İsmi : Zaman 53 Tarih: 10.05.2012 Site Adresi : www.zaman53.com Haber Linki : http://www.zaman53.com/haber/14544/camilerin-ayaga-kalkmasi-lazim.html ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DetaylıŞİMDİ LYS ZAMANI FEM YAYINLARI REHBERLİK KOORDİNATÖRLÜĞÜ
ŞİMDİ LYS ZAMANI FEM YAYINLARI REHBERLİK KOORDİNATÖRLÜĞÜ Asıl puan LYS lerde gelecek YGS yi hedeflediği gibi sonuçlandıran adaylarda bir rahatlama gözlenirken sınavı hedeflediği biçimde sonuçlanamayan
Detaylı4. SINIF TÜRKÇE DERS BİLGİLERİ
4. SINIF TÜRKÇE DERS BİLGİLERİ TEMALAR 1. TEMA: BİREY VE TOPLUM 2. TEMA: DEĞERLERİMİZ 3. TEMA: ATATÜRK 4. TEMA: ÜRETİM-TÜKETİM VE VERİMLİLİK 5. TEMA: SAĞLIK VE ÇEVRE 6. TEMA: YENİLİKLER VE GELİŞME 7. TEMA:
DetaylıSiNEMA ESERi YAPIMCllARI MESLEK BiRliGi
SiNEMA ESERi YAPIMCllARI MESLEK BiRliGi Çarşamba Toplantısı 25 Ocak 2017 Konuşmacılar: Mehmet Aksın - Genel Başkan, Tuba Ataç, Cemal Nadir, Tolga Karaçelik - Yönetmen, Ersin Gök - Genel Sekreter, Selim
DetaylıDRAMATİK METİN YAZARI
TANIMI Tiyatro oyunu, sinema, TV senaryosu, reklam yazarlığı alanlarında yaratıcılığını kullanarak canlandırmaya dayalı metinler yazan kişidir. A GÖREVLER Dramatik Metin Yazarı; KULLANILAN ARAÇ, GEREÇ
Detaylı1. SINIF BAHAR DÖNEMİ
1. SINIF GÜZ DÖNEMİ FILM 101- Sinema Dili I (2-2-3) 6: Ders, sinema sanatının kendine özgü anlatım tekniklerini incelemektedir. Bunun için sinema dilini oluşturan kamera, ışık, ses, kurgu, renk, müzik,
DetaylıYarışma ile ilgili tüm detaylara www.egitimbirsen.org adresinden ulaşılabilecektir.
Eğitim-Bir-Sen Örgütlenme Temalı 2. Kısa Film Yarışması Eğitimciler Birliği Sendikası (Eğitim-Bir-Sen) Örgütlenme Temalı 2. Kısa Film Yarışması na başvurular 15 Eylül 2015 tarihinde başlayacaktır. Sendikamız
DetaylıOyunculuk herkesin harcı değil!
On5yirmi5.com Oyunculuk herkesin harcı değil! Levent Sülün ile oyunculuk, seslendirme ve son projeleri üzerine konuştuk Yayın Tarihi : 26 Temmuz 2013 Cuma (oluşturma : 12/18/2015) Zuhal Erkek'in röportajı
DetaylıANKET SONUÇLARI. Anket -1 Lise Öğrencileri anketi.
ANKET SONUÇLARI Anket -1 Lise Öğrencileri anketi. Bu anket, çoğunluğu Ankara Kemal Yurtbilir İşitme Engelliler Meslek Lisesi öğrencisi olmak üzere toplam 130 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya
DetaylıDuygusal ve sosyal becerilere sahip Genç profesyoneller
Duygusal ve sosyal becerilere sahip Genç profesyoneller Y jenerasyonunun internet bağımlılığı İK yöneticilerini endişelendiriyor. Duygusal ve sosyal becerilere sahip genç profesyonel bulmak zorlaştı. İnsan
DetaylıAvrupalı liderler baskıcı, Türk liderler ise dostane
Avrupalı liderler baskıcı, Türk liderler ise dostane Dünyada yaşanan ekonomik kriz liderlik stillerinde de değişikliğe yol açtı. Hay Group'un liderlik stilleri üzerine yaptığı araştırmaya göre, özellikle
DetaylıBÜTÜNSEL LİDERLİK INTEGRAL LEADERSHIP Kişisel Bütünlük olmadan Şirket Bütünlüğü olmaz ve Zafer Kazanılamaz 3-4 IYUL 2015 BAKÜ MARRIOT ABSHARON HOTEL
BÜTÜNSEL LİDERLİK INTEGRAL LEADERSHIP Kişisel Bütünlük olmadan Şirket Bütünlüğü olmaz ve Zafer Kazanılamaz 3-4 IYUL 2015 BAKÜ MARRIOT ABSHARON HOTEL 1 BÜTÜNSEL LİDERLİK INTEGRAL LEADERSHIP Hem patronların
DetaylıSevgi evlerinde kalan kardeşlerimize konser düzenledik. Huzurevi ziyaretlerimiz ara sıra oluyor,gönül Köprüsü diye bir proje de yer alıyoruz.
Hitit Üniversitesi Aktif Yaşam Kulübü olarak,engelli kardeşlerimize farklı eğlenceler düzenledik. Farkındalık programları yaptık, 2 yılda 5 okula kitap yardımında bulunduk. Sevgi evlerinde kalan kardeşlerimize
DetaylıBeyin Cimnastikleri (I) Ali Nesin
Beyin Cimnastikleri (I) Ali Nesin S eks, yemek ve oyun doğal zevklerdendir. Her memeli hayvan hoşlanır bunlardan. İlk ikisi konumuz dışında. Üçüncüsünü konu edeceğiz. 1. İlk oyunumuz şöyle: Aşağıdaki dört
DetaylıD218 Sosyal Siyaset: Sosyal Yardım, Güç ve Çeşitlilik CDA1: CDA5613
D218 Sosyal Siyaset: Sosyal Yardım, Güç ve Çeşitlilik CDA1: CDA5613 Bölüm 2 Clarke Bu programda D218 ya da bir başka derse çalışmak için en önemli becerilerden birini konuşacağız. Konumuz, not tutmak.
DetaylıEk 6. ÇALIŞANLARI DEĞERLENDİRMEK İÇİN KULLANILACAK KRİTERLER. 16. Temsil Yeteneği
Ek 6. ÇALIŞANLARI DEĞERLENDİRMEK İÇİN KULLANILACAK KRİTERLER 16. Temsil Yeteneği Kurumu temsil yeteneğinden yoksun, tutarsız ve güven oluşturmayan bir izlenim vermektedir. 1 Giyim, konuşma ve tavırlarında
DetaylıHADİ BAKALIM KOLAY GELSİN DİJİTAL İŞLEM NE UYGULANDI? SİNEMA - TİYATRO - KONSER
DİJİTAL İŞLEM HADİ BAKALIM KOLAY GELSİN Hesap makinelerini hepimiz kullanmışızdır. O makenilerdeki sayıların yazılışlarını biliyorsunuz. O rakamlarla yapılmış iki işlem bulacaksınız yanda. Ama işlemlerin
DetaylıVural ÇAVUŞOĞLU YÖNETMEN VURAL ÇAVUŞOĞLU
Vural ÇAVUŞOĞLU YÖNETMEN VURAL ÇAVUŞOĞLU İstanbul doğumlu. 1977 yılından başlayarak sinema ve kısa film ile yoğun olarak ilgilendi. 1981 yılında Uluslararası İlişkiler bölümünden lisans diploması ile mezun
DetaylıYÖNETİCİNİN BİREYSEL GELİŞİMİ
YÖNETİCİNİN BİREYSEL GELİŞİMİ 1 2 nedir? Okulda öğrendiğimiz bilgiler hayatımız boyunca yeterlimidir? bize hangi faydaları sağlar? Kişisel gelişim kitapları okuyarak gelişim sağlanabilirmi? 3 bireyin iş
DetaylıYönetici tarafından yazıldı Perşembe, 08 Ekim 2009 05:05 - Son Güncelleme Perşembe, 08 Ekim 2009 05:08
Söz Dinlemeyen Çocuklara Nasıl Yardımcı Olunmalıdır? Çocuklarda zaman zaman anne-babalarının sözünü dinlememe kendi bildiklerini okuma davranışları görülebiliyor. Bu söz dinlememe durumu ile anne-babalar
DetaylıMelih Güler. - şiirler - Yayın Tarihi: 11.9.2011. Yayınlayan: Antoloji.Com Kültür ve Sanat
- şiirler - Yayın Tarihi: 11.9.2011 Yayınlayan: Antoloji.Com Kültür ve Sanat Yayın Hakkı Notu: Bu e-kitapta yer alan şiirlerin tüm yayın hakları şairin kendisine ve / veya yasal temsilcilerine aittir.
DetaylıGÖLCÜK MESLEK YÜKSEK OKULU 7. DÖNEM ÖĞRENCİLERİ KOCAELİ FABRİKAMIZDA BECERİ EĞİTİMİNE BAŞLADI Sabahattin Gücin Eğitim Uzmanı İnsan Kaynakları Direktörlüğü 2001 yılında Ford Otomotiv Sanayi A.Ş. ile Kocaeli
DetaylıGÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ NE HOŞGELDİNİZ
NE HOŞGELDİNİZ Sevgili Öğrencilerimiz; 2008 yılında kurulan Gümüşhane Üniversitesi nin dünyaya açılan penceresi sloganıyla kısa sürede büyük gelişim sağlayan Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi,
DetaylıYÖNETMEN, SENARİST, YAPIMCI DERVİŞ ZAİM İN ÖZGEÇMİŞİ
YÖNETMEN, SENARİST, YAPIMCI DERVİŞ ZAİM İN ÖZGEÇMİŞİ EĞİTİM 1982-1988 Boğaziçi Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi İşletme Böl. 1994-1995 - University of Warwick Kültürel Çalışmalar (Master)
DetaylıGöller Bölgesi Aylık Hakemli Ekonomi ve Kültür Dergisi Ayrıntı/ 60
ÖZET: Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı nın (BAKA) yeni Genel Sekreteri Mehmet Sırrı Özen, görevine geçen ay başladı. Özen; ilk olarak ekip arkadaşlarım diye hitap ettiği BAKA nın personeliyle toplantı yaptı,
Detaylı1) İngilizce Öğrenmeyi Ders Çalışmak Olarak Görmek
1) İngilizce Öğrenmeyi Ders Çalışmak Olarak Görmek İngilizce öğrenilememesinin ilk ve en büyük sebeplerinden birisi, İngilizce öğrenmeyi ders çalışmak olarak görmek. Çoğu zaman İngilizce iş hayatında başarılı
DetaylıVERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ ETKİLİ ÖĞRENME, uygun yöntem ve teknikleri kullanarak öğrenme amacını gerçekleştirmektir. ETKİLİ ÖĞRENME İÇİN, Zamanı planlama, Çalışma ortamı düzenleme, Etkili okuma, Etkili
DetaylıTÜRK FİLİMLERİ HAFTASI EMEK ÖDÜLLERİ İLE SONA ERDİ
TÜRK FİLİMLERİ HAFTASI EMEK ÖDÜLLERİ İLE SONA ERDİ 6. Bodrum Türk Filmleri Haftası, sinema sektörüne emek vermiş usta isimler için düzenlenen ödül töreniyle devam etti. Bodrumda, bu yıl 6 ncısı düzenlenen
Detaylı2. En başarılı olduğunuzu düşündüğünüz dersler hangileri? 3. En başarısız olduğunuzu düşündüğünüz dersler hangileri?...
ANKET-1 (LİSE) Türk İşaret Dilinde izlemek için tıklayınız. Ad Soyad:. Okul -Sınıfı:. 1. Okul başarınızı nasıl yorumluyorsunuz? Kötü Orta İyi Çok iyi 2. En başarılı olduğunuzu düşündüğünüz dersler hangileri?
Detaylıþimdi sana iþim düþtü. Uzat bana elini de birlikte çocuklara güzel öyküler yazalým.
Kaybolan Çocuk Çocuklar için öyküler yazmak istiyordum. Yazmayý çok çok sevdiðim için sevinçle oturdum masanýn baþýna. Yazdým, yazdým... Sonra da okudum yazdýklarýmý. Bana göre güzel öykülerdi doðrusu.
DetaylıÜNİVERSİTEMİZ ÖĞRENCİLERİNE ÜST DÜZEY OLANAKLAR SAĞLIYOR
Çankaya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü nden 2006 da lisans derecesini alarak aynı bölümde 2009 yılında yüksek lisansını tamamlayan H. Emre Akkuş ile Çankaya Üniversitesi ve sektör hakkında
DetaylıŞef Makbul Ev Yemekleri'nin sahibi Pelin Tüzün Quality of magazine'e konuk oldu
Şef Makbul Ev Yemekleri'nin sahibi Pelin Tüzün Quality of magazine'e konuk oldu Hayallere inanmam, insan çok çalışırsa başarır Pelin Tüzün, Bebek te üç ay önce hizmete giren Şef makbul Ev Yemekleri nin
DetaylıMüşteri: Üç gece için rezervasyon yaptırmak istiyorum. Tek kişilik bir oda.
TÜRKÇE 12-13: OKUMA - ANLAMA - YAZMA OKUMA - ANLAMA 1: Rezervasyon Müşteri: Üç gece için rezervasyon yaptırmak istiyorum. Tek kişilik bir oda. Duşlu olması şart. Otel görevlisi: Tek kişilik odamız kalmadı
DetaylıBEBEĞİNİZİN BİR SORUNU VAR
BEBEĞİNİZİN BİR SORUNU VAR Kemal ORUÇ (Telefon çalar. telefonu açar.) : Evet, benim. Ne? Belma doğuruyor mu? Doğurdu mu? Ben baba Baba ben Tamam tamam, hemen geliyorum. Heyt be! Baba olmuşum! (Işık kapanır.
DetaylıHatta, geçmişte denemiş olduğunuz diğer 'metodlar'dan muhtemelen DAHA KOLAY (ve çok daha eğlenceli!)
Değerli Arkadaşlar; Size ufak bir sır vermek istiyorum. Türkiye'deki insanların 'çoğunluğu' İngilizce sınıflarında otururken, ve en son 'metodlar'ı denerken, şaşırtıcı biçimde kendilerini bu işe adamış
DetaylıTÜRK DÜNYASI VAKFI. Bana Bir Hikaye yaz projesinin web portalına hoş geldiniz!
510 TÜRK DÜNYASI VAKFI HAKKIMIZDA Bana Bir Hikaye yaz projesinin web portalına hoş geldiniz! Bilginin hızla üretildiği ve tüketildiği bir çağda, çocuklarımızın okuma merakının dünya çapında hayli azaldığını
DetaylıKoç Üniversitesi nde ders verme tecrübelerim BURAK ÖZBAĞCI 2013
Koç Üniversitesi nde ders verme tecrübelerim BURAK ÖZBAĞCI 2013 2002 yılından beri Koç Üniversitesi nde lisans ve lisansüstü toplam 16 farklı dersi, 35 farklı şubede anlattım. 8-10 kişilik küçük sınıflara
Detaylı(22 Aralık 2012, Cumartesi) GRUP A. 2012-2013 Türkçe Ortak Sınavı Lise Hazırlık Sınıfı
2012-2013 Türkçe Ortak Sınavı Lise Hazırlık Sınıfı AÇIKLAMALAR 1. Soruların cevaplarını kitapçıkla birlikte verilecek optik forma işaretleyiniz. 2. Cevaplarınızı koyu siyah ve yumuşak bir kurşun kalemle
DetaylıBeyni geliştirmek ve zekâmızı parlatmak mümkün. Beyin, yeni bilgiler ve beyin faaliyetleri ile gelişir ve büyür.
Beyni geliştirmek ve zekâmızı parlatmak mümkün. Beyin, yeni bilgiler ve beyin faaliyetleri ile gelişir ve büyür. Kullanılmayan beyinde kısmi ve genel büzülme meydana gelir. Bilim adamlarının araştırmaları,
Detaylı> > ADAM - Yalnız... Şeyi anlamadım : ADAMIN ismi Ahmet değil ama biz şimdilik
KISKANÇLIK KRİZİ > > ADAM - Kiminle konuşuyordun? > > KADIN - Tanımazsın. > > ADAM - Tanısam sormam zaten. > > KADIN - Tanımadığın birini neden soruyorsun? > > ADAM - Tanımak için. > > KADIN - Peki...
DetaylıE-KİTAP SATIŞLARINIZLA, SÜREKLİ BİR GELİRE NE DERSİNİZ? Www.EkitapKazanclari.coM. By Alia RİOR. Alia RİOR www.ekitapkazanclari.com
E-KİTAP SATIŞLARINIZLA, SÜREKLİ BİR GELİRE NE DERSİNİZ? E-KİTAP KAZANÇLARI Www.EkitapKazanclari.coM By Alia RİOR Alia RİOR www.ekitapkazanclari.com Sorumluluk Sınırları ve Garanti Feragatnamesi ÖNEMLİ:
DetaylıT.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI SENARYO YAZIMI KURS PROGRAMI
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI SENARYO YAZIMI KURS PROGRAMI ANKAR A, 2012 KURUMUN ADI : Özel Pana Sinema Oyunculuk ve Spikerlik Kursu KURUMUN ADRESİ : Teşvikiye Cad. Nu:
DetaylıSoru: Festivale başvuran ve kabul edilen belgesel film adedini öğrenebilir miyiz?
Festivaller İstanbul da Projesi Berlin Film Festivali Programcıları Sektör Buluşma Toplantısı 3 Kasım 2014, Mithat Alam Film Merkezi, Boğaziçi Üniversitesi Konuşmacılar: Thomas Hailer (Yarışma ve Panorama
Detaylı4. ULUSLARARASI VAN GÖLÜ FİLM FESTİVALİ
BAJAR KÜLTÜR SANAT DANIŞMANLIĞI 4. ULUSLARARASI VAN GÖLÜ FİLM FESTİVALİ İNCİ KEFALİ (DAREKH) SİNEMA ÖDÜLLERİ UZUN METRAJ SİNEMA FİLMİ VE BELGESEL FİLM YARIŞMASI BAŞVURU FORMU 2015 4. MÎHRÎCANA FÎLMAN A
DetaylıΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΡΑΤΙΚΑ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΡΑΤΙΚΑ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΕΛΙΚΕΣ ΕΝΙΑΙΕΣ ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ: 2013-2014 Μάθημα: Τουρκικά Επίπεδο: Ε3 Διάρκεια: 2 ώρες Ημερομηνία:
DetaylıYAZ DEMEDEN ÖNCE. Gülsemin ERGÜN KUCBA Türkçe Öğretmeni. gulseminkucba@terakki.org.tr. Terakki Vakfı Okulları 2. Yazma Becerileri Sempozyumu
YAZ DEMEDEN ÖNCE Gülsemin ERGÜN KUCBA Türkçe Öğretmeni gulseminkucba@terakki.org.tr AMACIMIZ Okuma ve yazma eylemlerini temellendirmek, Yaratımla ilgili her aşamada yaratıcılığın bireyin gözlem ve birikimlerine
DetaylıOrhan benim için şarkı yazardı
70'li yılların ünlü ses sanatçısı ve sinema oyuncusu Yıldız Tezcan, 21 yaşındayken Orhan Gencebay ile büyük aşk yaşadığını, ancak o dönem çöpçatanlıklarını yapan Sevim Emre'nin sonradan Gencebay'ı elinden
DetaylıKoçluk Sürecini Amaçlara ve Sonuçlara Göre Yönetir. R. ŞAFAK KEKLİK
L o g o Koçluk Sürecini Amaçlara ve Sonuçlara Göre Yönetir. R. ŞAFAK KEKLİK Değişim İhtiyacını Ortaya Çıkarma Farkındalık Karar Problem Çözümü Eylem Destek ve Güçlendirme 2 Farkındalık: Bu aşamada merakı
DetaylıBlogger bunu uyguluyor!
Giriş Merhaba backlinkagi.com projemizin ilk adımını atmış bulunmaktasınız. Aramıza hoş geldiniz diyorum. Öncelikle sizlere bu projenin nasıl geliştiğini ve neye dayanarak oluşturulduğunu anlatacağım.
DetaylıFestivalin Tarihçesi
Festivalin Tarihçesi Uluslararası İzmir Film Festivali ilk kez 1990 yılında düzenlenmeye başladı. 11 kez düzenlenen Festivale 2000 yılında ara verildi. İzmir Film Festivali, 11 yıl boyunca dünyadan ve
DetaylıSiNEMA ESERi YAPIMCILARI MESLEK BiRLiGi
SiNEMA ESERi YAPIMCILARI MESLEK BiRLiGi 6 Nisan 2016 Çarşamba Toplantısı Destekleme Kurulu Toplantısı sonrası üyelerimiıle görüş alışverişi Konuşmacılar: Serkan Çakarer (YK Üyesi, Yapımcı), Yamaç Okur
DetaylıMurat Çokgezen. Prof. Dr. Marmara Üniversitesi
Murat Çokgezen Prof. Dr. Marmara Üniversitesi 183 SORULAR 1. Ne zaman, nasıl, hangi olayların, okumaların, faktörlerin veya kişilerin tesiriyle ve nasıl bir süreçle liberal oldunuz? 2. Liberalleşmeniz
Detaylı